top of page

Ståstedsanalyser

Ståstedsanalysen er et refleksjons- og prosessverktøy for støtte til arbeid med kvalitet. Det er et nyttig hjelpemiddel til bruk ved gjennomføring av barnehagebasert- eller skolebasert vurdering. Verktøyet kan også brukes i analyse for å identifisere behov for kompetanseutvikling. Det gir støtte til å identifisere styrker og utfordringer, reflektere sammen, og å sette mål og tiltak for videre arbeid.​

 

Utdanningsdirektoratet har ståstedsanalyser for skole, SFO og PP-tjenesten.

Lenke til Utdanningsdirektoratets sider om ståstedsanalyser.

 

I nedtrekksmenyen øverst finner du mer informasjon om Ståstedsanalysen for barnehage og Ståstedsanalysen for skole.

 

Vi anbefaler Udirs Ståstedsanalyse for skole, i arbeidet med skolebasert vurdering. Udir har lagt ned undersøkelsen for barnehage, men påstandene er fortsatt tilgjengelig. Vi har laget en digital ståstedsanalyse i Forms, med påstandene fra Udir. Her kan man svare anonymt, slik at personvernet er ivaretatt. Ståstedsanalysen for barnehage er utprøvd i flere kommuner og vi anbefaler denne i arbeidet med barnehagebasert vurdering.

Kvalitetsvurdering.no tilbyr informasjon og opplæring om kvalitetsutvikling og vurderingsmetodikk for barnehager og skoler.

Vi arrangerer også en årlig nasjonal konferanse og tilbyr artikler og annet informasjons- og opplæringsmateriell om kvalitetsvurdering.

bottom of page