Ståstedsanalyser
Ståstedsanalysen er et refleksjons- og prosessverktøy for støtte til arbeid med kvalitet. Det er et nyttig hjelpemiddel til bruk ved gjennomføring av barnehagebasert- eller skolebasert vurdering. Verktøyet kan også brukes i analyse for å identifisere behov for kompetanseutvikling. Det gir støtte til å identifisere styrker og utfordringer, reflektere sammen, og å sette mål og tiltak for videre arbeid.
Utdanningsdirektoratet har ståstedsanalyser for skole, SFO og PP-tjenesten.
Lenke til Utdanningsdirektoratets sider om ståstedsanalyser.
I nedtrekksmenyen øverst finner du mer informasjon om Ståstedsanalysen for barnehage og Ståstedsanalysen for skole.
Vi anbefaler Udirs Ståstedsanalyse for skole, i arbeidet med skolebasert vurdering. Udir har lagt ned undersøkelsen for barnehage, men påstandene er fortsatt tilgjengelig. Vi har laget en digital ståstedsanalyse i Forms, med påstandene fra Udir. Her kan man svare anonymt, slik at personvernet er ivaretatt. Ståstedsanalysen for barnehage er utprøvd i flere kommuner og vi anbefaler denne i arbeidet med barnehagebasert vurdering.