Ståstedsanalysen for barnehage
Ståstedsanalysen er et refleksjons- og prosessverktøy og et hjelpemiddel til bruk ved gjennomføring av barnehagebasert vurdering. Verktøyet kan også brukes i analyse for å identifisere behov for kompetanseutvikling. Det gir støtte til å identifisere styrker og utfordringer, reflektere sammen, og å sette mål og tiltak for videre arbeid.
Det er styrers ansvar å initiere og legge til rette for lærende prosesser i arbeidet med Ståstedsanalysen. Målet er å skape en felles refleksjon over barnehagens praksis og prioritere hvilke områder barnehagen skal arbeide videre med. Det betyr at personalet skal delta i drøfting og vurdering i alle faser av Ståstedsanalysen. Barna kan også involveres der det er naturlig.
(Udir har lagt ned undersøkelsen, men påstandene er fortsatt tilgjengelig: https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/stastedsanalyse/stastedsanalysen-for-barnehage/ )
Vi har laget en digital ståstedsanalyse i Forms, med påstandene fra Udir. Her kan man svare anonymt, slik at personvernet er ivaretatt. Alle påstandene fra hovedtemaet "Barnehagens praksis" og de 11 tilleggstemaene er med. Hovedtemaet skal besvares. Dere avgjør selv om det er aktuelt å ta med tilleggstema(er).
Bruksanvisning
1. Last ned malen fra Ståstedanalysen for barnehage - Mal
2. Lagre den på eget område, ved å trykke "Duplisér" på toppen av siden.
3. Trykk på "Samle inn svar". Sjekk at "Alle kan svare". Kopier kobling til undersøkelsen og bruk denne i invitasjonen til ansatte.
4. Send lenken i invitasjonen til barnehagens ansatte eller bruk invitasjonen via Outlook eller Teams, under "Samle inn svar". Husk å informere om hvilke temaer barnehagens personale skal svare på. Hovedtemaet "Barnehagens praksis" er obligatorisk.
Arbeidet med ståstedsanalysen er delt inn i fire faser
Fase 0: Planlegge prosessen
Bruk tips og informasjon som kan være nyttig i planleggingen av arbeidsprosessen.
Fase 1: Informasjon om barnehagen
I fase 1 samler dere data om barnehagen. På Barnehagefakta.no finner dere nøkkeltall om barnehagen. Søk på barnehagens navn. Dere kan også velge å bruke data fra relevante lokale undersøkelser, som foreldreundersøkelsen, arbeidsmiljøundersøkelser, osv. Når dere har gjort dette skal dere reflektere over om det er en sammenheng mellom informasjonen og barnehagens praksis.
Fase 2: Egenvurdering av praksis
Fase 2 består av en undersøkelse hvor personalet hver for seg tar stilling til påstander om barnehagens praksis. De ansatte skal markere påstandene med om praksisen er tilfredsstillende, kan bli bedre eller må endres. Påstandene er sortert i bolker basert på temaer, og barnehagen velger selv hvilke bolker dere ønsker at personalet skal ta stilling til. Videre drøfter personalet resultatene fra denne undersøkelsen og setter det i sammenheng med materialet fra fase 1.
Fase 3: Vurdering og oppfølging
I fase 3 skal ledelsen og personalet sammen gjøre en samlet vurdering av fase 1 og 2, i tillegg til drøftingen som er gjort underveis. Sammen identifiserer dere barnehagens styrker og utfordringer, og blir enige om hvilke mål og tiltak dere vil prioritere i tiden fremover.