Ståstedsanalysen for skole
Ståstedsanalysen er et refleksjons- og prosessverktøy og et hjelpemiddel til bruk ved gjennomføring av skolebasert vurdering. Verktøyet kan også brukes i analyse for å identifisere behov for kompetanseutvikling. Det gir støtte til å identifisere styrker og utfordringer, reflektere sammen, og å sette mål og tiltak for videre arbeid.
Det er skoleleders ansvar å initiere og legge til rette for lærende prosesser i arbeidet med Ståstedsanalysen. Målet er å skape en felles refleksjon over skolens praksis og prioritere hvilke områder skolen skal arbeide videre med. Det betyr at personalet skal delta i drøfting og vurdering i alle faser av Ståstedsanalysen. Elevene kan også involveres der det er naturlig.
Påstandene er delt inn i en hovedbolk og flere tilleggsbolker. Hovedbolken «Hvordan er praksis på skolen?» gir et helhetsperspektiv og er obligatorisk. Den kan enten tas alene, eller sammen med tilleggsbolker. Dere avgjør selv om det er aktuelt å ta med tilleggsbolk(er).
Lenke til Ståstedsanalysen for skole
Arbeidet med ståstedsanalysen er delt inn i fire faser
Fase 0: Planlegge prosessen
Bruk tips og informasjon som kan være nyttig i planleggingen av arbeidsprosessen.
Fase 1: Informasjon om skolen
Inne i ståstedsanalysen kan dere se data om skolens ressursgrunnlag, elevenes læringsmiljø og læringsresultater. Dere kan også velge å legge inn data fra relevante lokale undersøkelser, som elevundersøkelsen, nasjonale prøver og kartlegginger, Klassetrivsel.no, arbeidsmiljøundersøkelser, osv. Når dere har gjort dette skal dere reflektere over om det er en sammenheng mellom informasjonen og skolens praksis.
Fase 2: Egenvurdering av praksis
Påstandene er delt inn i en hovedbolk og flere tilleggsbolker. Hovedbolken «Hvordan er praksis på skolen?» gir et helhetsperspektiv og er obligatorisk. Den kan enten tas alene, eller sammen med tilleggsbolker. Noen ganger kan det være fristende å velge mange påstander, men det er ikke noe poeng å velge påstander dere ikke har planlagt å følge opp. Tenk derfor innholdets relevans og antall påstander når dere legger til påstander i fase 2. Det kan lett bli mye å svare på. Videre drøfter personalet resultatene fra denne undersøkelsen og setter det i sammenheng med materialet fra fase 1.
Fase 3: Vurdering og oppfølging
I fase 3 skal ledelsen og personalet sammen gjøre en samlet vurdering av fase 1 og 2, i tillegg til drøftingen som er gjort underveis. Sammen identifiserer dere skolens styrker og utfordringer, og blir enige om hvilke mål og tiltak dere vil prioritere i tiden fremover.